لذا چشمههای رحمت در خانههایشان میجوشد و از آنجا جاری شده، به دیگران میرسد...
سرچشمههای رحمت
ائمه اهلبیت (علیهمالسلام) مظاهر کامل ذو رحمةٍ واسعة و وارثان رحمة للعالمینهستند. لذا چشمههای رحمت در خانههایشان میجوشد و از آنجا جاری شده، به دیگران میرسد. بنابراین، درس رحمت، عطوفت، گذشت و مهربانی بیمنت را باید از مکتب آنان آموخت؛ زیرا احسان و انعام انسانها به یکدیگر معمولا ً با انتظار مقابله به مثل، انتظار تشکر و... همراه است، لیکن ترحم و تفضّل اهلبیت (علیهمالسلام) صرفاً برای خداست و انتظار مقابله به مثل، تشکر و تقدیر از هیچ کس ندارند، یعنی همان گونه که خدای سبحان با رحمت عامّه و واسعه? خویش موجودات را خلق کرده، نیازمندیهای آنها را برآورده میکند و از کسی انتظار پاداش و تشکر ندارد
آنان نیز چون مظاهر رحمت عامّه خداوندند حوایج مادی و معنوی مخلوقات الهی را برآورده میکنند و از کسی انتظار پاداش و تشکر شخصی ندارند. نه تنها در مورد رسالت، شعارشانقل لا أسئلکم علیه أجراًاست، بلکه در مورد اِطعام و احسان نیز میگویند:إنما نُطْعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاءً ولا شکوراً؛ فقط برای رضای خدا شما را اطعام میکنیم و از شما نه توقّع جزا و پاداش داریم و نه انتظار تشکر و تقدیر.
یعنی همانگونه که «حبّاً لله» خدا را عبادت میکنند، سایر اعمال و افعالشان را نیز فقط «حباً لله» انجام میدهند.
. فإن کذّبوک فقل ربُّکم ذو رحمةٍ واسعة?؛ پیامبرم! اگر تو را تکذیب کردند بگو: پروردگار شما صاحب رحمت گسترده است (سوره? انعام، آیه? 147).
. ?وما أرسلناک إلاّ رحمةً للعالمین?؛ [پیامبرا!] تو را جز رحمت برای عالمیان نفرستادیم (سوره? انبیاء، آیه? 107).
.اساساً پاداش دادن به خدا محال است. آنچه که به عنوان عبادت و شکرگزاری مطرح است، نفعش برای خود خلق است
. بگو: از شما هیچ مزدی بر این (رسالت) نمیخواهم (سوره? انعام، آیه? 90). [4]
سوره? انسان، آیه? 9. [5]
6.. از امیرالمؤمنین (علیهالسلام) نقل شده است: «ما عبدْتُک خوْفاً من عِقابک ولا طمعاً فى ثوابک بل وجدْتک أهلا ً للعبادة فعبدْتک»؛ نه از ترس عقابت تو را عبادت میکنم و نه به طمع ثوابت، بلکه چون تو را شایسته? عبادت یافتم، عبادتت میکنم (بحار، ج 41، ص 14 به نقل از شرح نهج البلاغه ابن میثم، ذیل حکمت 223).
[ یکشنبه 92/10/1 ] [ 1:5 عصر ] [ در مدار موعود ]