سفارش تبلیغ
صبا ویژن

*فیض زندگی*

امام زمان آمدنی نیست آوردنی است...

او هست یا نیست...!

  به منکران امامت ما بگویید: آیا با رحلت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) شب قدر هم از بین رفت یا باقی است؟...

 

شب قدر و نزول بی‏مانند فرشتگان

یکی از مصادیق بارز و آشکار نزول وحی و تنزل فرشته بر ائمه اطهار (علیهم‏السلام) وقایع شب قدر است. از این رو به پیروان خود فرمودند:

با سوره مبارکه قدر بر امامت ما احتجاج کنید. چون پس از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) حجّت خدا بر خلق او همین سوره است. این سوره سَروَر دین و بزرگترین دلیل مذهب شما و نهایت دانش ماست؛ قال أبو جعفر علیه السلام: «یا معشر الشیعة! خاصِموا بسورة (إنّا أنزلناه) تفلِجوا، فوالله إنّها لحجة الله تبارک وتعالی علی الخلق بعد رسول الله صلّی الله علیه و آله وإنّها لسیِّدة دینکم وإنّها لغایة علمنا...»[1].

نحوه استدلال را این‏گونه آموخته‏اند که به منکران امامت ما بگویید: آیا با رحلت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) شب قدر هم از بین رفت یا باقی است؟ قطعاً باید بگویید باقی است[2].اگر هر سال شب قدر دارد و ملائکه در آن نازل می‏شوند و اسرار سالانه: (من کل أمر) را با خود می‏آورند، اولا ً، بر چه کسی نازل می‏شوند؟ ثانیاً، چرا این اسرار را می‏آورند؟ آیا می‏آورند که به کسی بدهند یا می‏آورند که برگردانند؟ اگر می‏آورند که برگردانند، چرا آوردند و چرا نازل شدند؟ و اگر می‏آورند که به کسی بدهند آن فرد کیست؟ ناچار باید بگویند انسان کامل هر عصری که ولیّ آن عصر است محل نزول ملائکه و میزبان آنان است و ملائکه، اسرار سالانه را می‏آورند تا به او بدهند.[3]

نزول ملائکه در شب قدر و شرف‏یابی‏شان به حضور امام معصوم (علیه‏السلام) آن قدر زیاد است که در روایتی از امام باقر (علیه‏السلام) آمده است:

تمام ملائکه در شب قدر به دور ما طواف می‏کنند؛ قال أبوجعفر علیه السلام: «إنّ الملائکة یطوفون بنا فیها»[4].

اگر این همه فرشته بر امامان معصوم (علیهم‏السلام) نازل می‏شوند و این همه علوم را برای آنان می‏آورند قهراً آنها، هم «مختلف الملائکة» هستند هم «مهبط الوحى» و هم «خُزّان العلم»

 [ادب فنای مقربان جلد1 -  صفحه142- 143]



[1] .اصول کافی، ج1، ص249، ح6.

[2] .چون (تنزل) فعل مضارع است و دلالت بر استمرار می‏کند. ابوذر(رضی‏الله‏عنه) نیز می‏گوید: از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) سؤال کردم آیا لیلة القدر اختصاص به عصر انبیا دارد و پس از آنان از بین می‏رود یا ادامه دارد؟ حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: تا روز قیامت باقی است؛ «... بل هى إلی یوم القیامة» (نورالثقلین، ج 5، ص 620).

[3] . ـ عن أبى عبد الله علیه السلام قال: «کان علىّ علیه‏السلام کثیراً ما یقول: [ما] اجتمع التیمىّ والعدوىّ عند رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم وهو یقرأ: «إنّا أنزلناه» بتخشّعٍ وبکاءٍ فیقولان: ما أشدَّ رقّتک لهذه السورة؟ فیقول رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم: لِما رأت عینى ووعی قلبى ولِما یری قلب هذا من بعدى. فیقولان: وما الّذى رأیتَ وما الّذى یری؟ قال علیه‏السلام: فیکتب لهما فى التراب «تنزّل الملائکة والروح فیها بإذن ربّهم من کلّ أمر» قال علیه‏السلام: ثمَّ یقول صلّی الله علیه و آله و سلّم: هل بقى شى‏ء بعد قوله عزّ وجلّ: «کلّ أمر»؟ فیقولان: لا. فیقول صلّی الله علیه و آله و سلّم: هل تعلمان مَن المنزّل إلیه بذلک؟ فیقولان: أنت یا رسول الله؟ فیقول صلّی الله علیه و آله و سلّم: نعم. فیقول صلّی الله علیه و آله و سلّم: هل تکون لیلة القدر من بعدى؟ فیقولان: نعم. قال علیه‏السلام: فیقول صلّی الله علیه و آله و سلّم: فهل ینزل ذلک الأمر فیها؟ فیقولان: نعم. قال علیه‏السلام: فیقول صلّی الله علیه و آله و سلّم: إلی من؟ فیقولان: لا ندرى. فیأخذ برأسى ویقول صلّی الله علیه و آله و سلّم: إن لمْ تدْریا فادریا، هو هذا من بعدى. قال علیه السلام: فإن کانا لَیَعْرفان تلک اللّیلة بعد رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم من شدّة ما یداخلهما من الرّعب» (کافی، ج1، ص249).

[4] . نورالثقلین، ج5، ص639، ح105. ادب فنای مقربان جلد1صفحه 144



[ شنبه 92/2/14 ] [ 4:46 عصر ] [ در مدار موعود ]

مهربانی ها

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه