... آنگاه خداوند تبارک و تعالی آدم را خلق کرد و ما را در صلب او به ودیعت نهاد و به ملائکه فرمان داد تا در مقابل او برای تعظیم و تکریم ما سجده کنند. این سجده، عبادت خدا بود و برای آدم اکرام و اطاعت، از آن جهت که ما در صلب او بودیم. چگونه ما برتر از فرشتگان نباشیم، در حالی که همه فرشتگان بر آدم سجده کردند؟....
با سلام خدمت دوستان ارجمند در پست پیش چهار هدف نزول فرشتگان را بیان کردیم و گفتیم قلب مبارک امام هر عصر میزبانی ملائک را برعهده دارد در این پست قصد داریم مقام میزبانان ملائک را بیان کنیم
3 ـ برتر از فرشتگان
این جمله زیارت گویای آن است که ائمه (علیهمالسلام) مقامی بالاتر از ملائکه دارند؛ زیرا آن حضرات، میزبان هستند و ملائکه بر آنان نازل میشوند. و چون «الملائکة» جمع دارای الف و لام است و قرینهای برای عهد ذهنی یا عهد خارجی نیست و افاده عموم میکند، نشان میدهد که آن ذوات مقدّس از همه ملائکه و حتّی از مقربترین آنها نیز برترند. همان گونه که سجده ملائکه بر آدم (علیهالسلام) دلالت بر همین مطلب دارد؛ زیرا آن سجده در مقابل شخص آدم (علیهالسلام) نبود، بلکه آدم به عنوان سمبل و نماد انسان کامل که بارزترین مصداق آن ائمه اطهار (علیهمالسلام) هستند مسجود ملائکه قرار گرفت.
نحوه نشستن جبرئیل در نزد رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) و استیذان او هنگام وارد شدن بر آن حضرت، گواه دیگری بر این ادعاست: «کان جبرئیل إذا أتی النبىّ(صلی الله علیه و آله و سلم) قعد بین یدیْه قعْدة العبد وکان لایدخل حتی یستأذنه».
.«... ثمّ إنّ الله تبارک وتعالی خلق آدم فأوْدعنا صُلْبه وأمر الملائکة بالسّجود له تعظیماً لنا وإکراماً وکان سجودُهم لله عزّ وجلّ عبودیّةً ولآدم إکراماً وطاعةً لکوننا فى صُلْبه، فکیف لانکون أفضل من الملائکة وقد سَجدوا لآدم کلُّهم أجمعون... »؛ ... آنگاه خداوند تبارک و تعالی آدم را خلق کرد و ما را در صلب او به ودیعت نهاد و به ملائکه فرمان داد تا در مقابل او برای تعظیم و تکریم ما سجده کنند. این سجده، عبادت خدا بود و برای آدم اکرام و اطاعت، از آن جهت که ما در صلب او بودیم. چگونه ما برتر از فرشتگان نباشیم، در حالی که همه فرشتگان بر آدم سجده کردند؟.... در دنباله حدیث، رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به امامت خود بر ملائکه در شب معراج و اظهار عجز جبرئیل (علیهالسلام) در همراهی با آن حضرت و هم سخن شدن خودش با خدای سبحان در آن شب خطیر و پر خاطره سخن گفته است (بحار، ج18، ص346).
. [2]تفصیل این بحث را در تفسیر آیه 34 سوره بقره مطالعه فرمایید. ر ک: تفسیر تسنیم، ج 3.
. شیوه جبرئیل (علیهالسلام) این بود که هرگاه به حضور پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) میرسید مانند بردگان مینشست و قبل از اجازه گرفتن، داخل بر آن حضرت نمیشد (بحار، ج18، ص256).
[ شنبه 91/12/5 ] [ 7:32 عصر ] [ در مدار موعود ]