السلام علیکم...
چند نکته
با توجه به این که بدن مادی رسول اکرم (صلی الله علیه وَ آله و سلم) و ائمه اطهار
(علیهم السلام) از این دنیا رحلت کرده و آن ذوات نورانی در عالم برزخ حضور دارند،
چند نکته درباره سلام به آنها و جوابشان به سلام زائران، قابل توجه است:
الف سلامی که نمازگزار در پایان عبادت خود به رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
میدهد و نیز سلامی که زائر در آغاز زیارتش به ولیّ خدا دارد در صورتی که واجد نصاب ادب
باشد نه تنها به سمع آن ذوات مقدس میرسد و آن را میشنوند، بلکه چون مظهر خدای
سمیع الدعاء هستند اثر خاص، بر آن مترتّب میکنند.
ب سلام دارای مراتبی است؛ زیرا سلام کنندگان دارای درجات متعدد هستند. جواب انسان
کامل و معصوم، خواه رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و خواه امام (علیه السلام)
به تفاوت مراتب سلامْ متفاوت خواهد بود، یعنی سلامت و امن خاصی که توسط آن اولیای
الهی از خدای سبحان دریافت می شود و به نمازگزار یا زائر میرسد، متفاوت است.
ج سلام کردن به مخاطب زنده و دارای حیات ظاهری حکم فقهی خاص خود را دارد که همان
وجوب جواب سلام است، لیکن از کسی که رحلت کرده و حیات مادّی ندارد، احکام اعتباری دنیا
و آثار فقهی خاص این نشئه متوقّع نیست. چنانکه نماز، روزه، امر به معروف، نهی از منکر و... از
او متوقّع نیست؛ کسی انتظار ندارد که اگر کسی در حرم مطهّر امام معصوم (علیهالسلام)
مرتکب گناهی شد، امام معصوم (علیهالسلام) هر چند که زنده، ناظر و قادر است او را نهی از
منکر کند. بنابراین، نمیتوان از چنین افرادی انتظار جواب سلام داشت، بلکه در چنین مواردی
انتظار میرود که در برابر سلام و عرض ارادت زائران، آنان را از آثار ویژه عالم برزخ، مانند شفاعت،
وساطت در فیضهای مخصوص الهی و امثال آن بهرهمند کنند. البته برخی از صاحب دلان، هنگام
تشرّف به حرم مطهّر امامان و سلام دادن به آنان، پاسخ سلام خود را از آن بزرگواران شنیدند،
لیکن روشن است که آن پاسخ، صبغه فقهی ندارد، بلکه از مصادیق فیضهای ویژه و همراه با
برکات خاص است.
.[1] «سمیع الدعاء» بودن بدین معناست که خداوند به دعای انسان ترتیب اثر میدهد و خواسته
او را برآورده میکند، نه این که صرفاً گفتار دعاکننده را میشنود (برای تفصیل بیشتر ر.ک:
حماسه و عرفان، ص 181).[ادب فنای مقربان جلد1 - صفحه 107]
[ شنبه 91/7/29 ] [ 9:0 عصر ] [ در مدار موعود ]