سفارش تبلیغ
صبا ویژن

*فیض زندگی*

امام زمان آمدنی نیست آوردنی است...

جای پایِ ...!

شاید برای شما هم جای سوال باشد که  اعمال ما چگونه بر امام عصر عرضه می شود...!

 

 

اَشکال وحی

مراد از وحی که در این فقره از زیارت آمده، ممکن است وحی تشریعی باشد که فقط بر رسولان و سفیران الهی نازل می‏شود. در این صورت خانه اهل‏بیت (علیهم‏السلام) از آن جهت که اهلِ بیتِ نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و نیز به منزله جان آن حضرت هستند: (و أنفسنا وأنفسکم) ، محل نزول و استقرار وحی تشریعی خواهد بود. امام حسین (علیه‏السلام) درسفر به عراق در ملاقات با مردی کوفی با اشاره به همین قسم از وحی فرمود:

به خدا قسم ای برادر کوفی! اگر در مدینه با تو ملاقات می‏کردم جای پای جبرئیل را که برای نزول وحی بر جدّمان در خانه ما فرود می‏آمد، به تو نشان می‏دادم؛ أما والله یا أخا أهل الکوفة لو لقیتک بالمدینة لأریتک أَثَر جبرئیل من دارنا ونزوله بالوحى علی جدّى.

چنان که ممکن است مراد از آن اعم از وحی تشریعی، وحی تسدیدی، اَخبار غیبی و امثال آن باشد که بر همه معصومان (علیهم‏السلام) نازل می‏شود و اختصاصی به رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ندارد. اینک نمونه‏هایی از اخبار غیبی که بر آنها نازل می‏شود. امام صادق (علیه‏السلام) فرمود:

تا روز قیامت، هر روز اعمال بندگان خدا بر ائمه اطهار (علیهم‏السلام) [و هم چنین بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)] عرضه می‏شود؛ تعرض علیهم أعمال العباد کل یوم إلی یوم القیامة.

نیز فرمود:

هر صبح و شام، زشت و زیبای اعمال امت اسلام بر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) عرضه می‏شود. پس سعی کنید که از معصیت بر حذر باشید؛ تعرض علی رسول الله صلّی الله علیه وآله أعمال العباد کل صباحٍ و مساءٍ أبرارها وفجّارها فاحْذروا.

 

 

قهراً همراه عرضه اعمال بندگان خدا، اخبار گذشته و آینده جهان، تصمیم‏ها و نیّات مردم را نیز، که پیوند با اعمالشان دارد، ارائه می‏دهند. ظاهر این‏گونه روایات این است که عرضه اعمال، اختصاص به امام زنده عصر ندارد، بلکه بر همه آن ذوات مقدس عرضه می‏شود هر چند ممکن است عرضه بر امام زنده از ویژگی خاصی برخوردار باشد. 

[ادب فنای مقربان جلد1 -  صفحه 140]



   . سوره آل عمران، آیه 61. ادب فنای مقربان جلد1صفحه 141

. اصول کافی، ج 1، ص 399، باب أنّ مستقی العلم من بیت آل محمد (علیهم‏السلام).

. منظور از وحی تسدیدی وحیی است که بر ائمّه (علیهم‏السلام) نازل می‏شود و برای بیان احکام عمومی شریعت نیست، بلکه دستورالعملی شخصی، رهنمودی اجتماعی، اِخبار از حوادث آتی یا نزول طمأنینه و سکینه و امثال آن است که موجب تسدید، استواری و استحکام آنان می‏شود.

. بحار، ج23، ص346، به نقل از بصائر الدرجات، ص447.

. [5] بحار، ج23، ص346. ادب فنای مقربان جلد1صفحه 142

 



[ شنبه 92/1/31 ] [ 9:9 عصر ] [ در مدار موعود ]

مهربانی ها

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه