سفارش تبلیغ
صبا ویژن

*فیض زندگی*

امام زمان آمدنی نیست آوردنی است...

کار پاکان را قیاس از خود مگیر

می گم سبک زندگی زهرا این چنین بود، پیامبر مهربان این گونه زندگی می کرد، می گوید زهرا ، زهرا بود . پیامبر ، پیامبر بود . اونها کجا و ما کجا .کار پاکان را قیاس از خود مگیر؛ می گم اگر این چنین بود خداوند فرشته می فرستاد تا سبک زندگی را به من و تو نشان دهد...

و مهبط الوحی:

و جایگاه نزول وحی [الهی].

«مهبط» اسم مکان از مصدر «هبوط» است. برخی گفته‏اند: هبوط به معنای قرار گرفتن است. هر چیزی که از مکانی عالی پایین می‏آید و در جایی قرار می‏گیرد از آن جهت که از محل اولی خودش جدا می‏شود می‏گویند: نزول کرد یا نازل شد و از آن جهت که در محل ثانوی استقرار پیدا می‏کند می‏گویند: «هبوط» کرد[1]. لیکن حق این است که: هبوط همان نزول است[2]. قرآن کریم نیز این واژه را در همین معنا استعمال کرده است: (فاهبط منها)[3]. فرق آن با نزول این است که در نزول جدا شدن از مبدأ، مورد نظر است و به استقرار آن در محل دیگر توجّهی نیست، در حالی که در هبوط، افزون بر جدا شدن از مبدأ به استقرار آن نیز توجه می‏شود[4].

بنابراین، «مهبط الوحى» به معنای محلی است که وحی بعد از نزول از مبدأ، در آن محل استقرار پیدا می‏کند (قرارگاه و جایگاه وحی).

امتیاز انبیا بر دیگران

قرآن کریم انبیا را از جهت بدن و لوازم بدنی بشرهایی می‏داند که از خصایص بشری برخوردارند و از این جهت فرقی با دیگران ندارند. مانند انسان‏های دیگر زندگی عادی دارند، می‏خورند، می‏پوشند، راه می‏روند، می‏خوابند و...: (ما هذا إلاّ بشرٌ مثلکم یأکل ممّا تأکلون منه ویشرب ممّا تشربون)[5]. یکی از بهانه‏های همیشگی مخالفان انبیا (علیهم‏السلام) همین بود که می‏گفتند: چرا این پیغمبر، مانند خود ماست؟ اگر از

 

 

جنس فرشته باشد ما به او ایمان می‏آوریم: (قالوا ما لهذا الرسول یأکل الطعام ویمشی فی الأسواق)[6].

روشن است که این کلمات صرفاً بهانه‏جویی بود وگرنه موجودی که از سنخ بشر نباشد و هیچ‏گونه آشنایی با عواطف، غرایز، خواسته‏ها و سایر امور انسانی نداشته باشد چگونه می‏تواند انسان‏ها را امر و نهی کند و الگوی آنان قرار گیرد؟

ویژگی انبیا (علیهم‏السلام) که آنها را از دیگران ممتاز می‏کند، از جهت روح و لوازم روحی است که وحی بر آنها نازل می‏شود، در حالی که دیگران بهره‏ای از آن ندارند. خدای سبحان به پیامبرش می‏گوید:

به این مردم بگو من بشری همانند شما هستم، لیکن [خصیصه‏ای که مرا بر شما ممتاز می‏کند این است که] بر من وحی می‏شود که معبود شما همان خدای یگانه است؛ (قل إنّما أنا بشرٌ مثلکم یوحی إلیّ أنّما إلهکم إله واحد)[7].

بنابراین، امتیاز اصلی پیامبران از دیگران، دریافت وحی است.

[ادب فنای مقربان جلد1 -  صفحه 140]

سیری در سیره ی نبوی ؛ شهید مطهری



[1] . ر.ک: التحقیق، «هبط».

[2] .  هبط: نزل (المصباح المنیر، «هبط».).

[3] . سوره اعراف، آیه 13.

[4] . الفرق بین الهبوط والنزول: أن الهبوط نزول یعقبه إقامة، ومن ثمّ قیل: هبطنا مکان کذا أى نزلناه ومنه قوله تعالی: «اهبطوا مصراً» وقوله تعالی «قلنا اهبطوا منها جمیعاً» ومعناه انزلوا الأرض للإقامة فیها ولا یقال هبط الأرض إلا إذا استقرّ فیها. ویقال: «نزل» وإن لم یستقرّ(معجم الفروق اللغویة، ص 555، شماره 2241).

[5] . این [شخص]، جز بشری همانند شما نیست. می‏خورد از آنچه شما می‏خورید و می‏نوشد آنچه شما می‏نوشید (سوره مؤمنون، آیه 33)

[6] . گفتند: این چه پیامبری است که غذا می‏خورد و در بازارها راه می‏رود؟ (سوره فرقان، آیه 7).

[7] . سوره کهف، آیه 110.[ادب فنای مقربان جلد1 -  صفحه 140]



[ شنبه 92/1/24 ] [ 7:40 عصر ] [ در مدار موعود ]

مهربانی ها

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه