سفارش تبلیغ
صبا ویژن

*فیض زندگی*

امام زمان آمدنی نیست آوردنی است...

واضح تر از مبرهن

  ... آن‏گاه خداوند تبارک و تعالی آدم را خلق کرد و ما را در صلب او به ودیعت نهاد و به ملائکه فرمان داد تا در مقابل او برای تعظیم و تکریم ما سجده کنند. این سجده، عبادت خدا بود و برای آدم اکرام و اطاعت، از آن جهت که ما در صلب او بودیم. چگونه ما برتر از فرشتگان نباشیم، در حالی که همه فرشتگان بر آدم سجده کردند؟....

 

با سلام خدمت دوستان ارجمند در پست پیش چهار هدف نزول فرشتگان را بیان کردیم و گفتیم قلب مبارک امام هر عصر میزبانی ملائک را برعهده دارد در این پست قصد داریم مقام میزبانان ملائک را بیان کنیم

3 ـ برتر از فرشتگان

این جمله زیارت گویای آن است که ائمه (علیهم‏السلام) مقامی بالاتر از ملائکه دارند؛ زیرا آن حضرات، میزبان هستند و ملائکه بر آنان نازل می‏شوند. و چون «الملائکة» جمع دارای الف و لام است و قرینه‏ای برای عهد ذهنی یا عهد خارجی نیست و افاده عموم می‏کند، نشان می‏دهد که آن ذوات مقدّس از همه ملائکه و حتّی از مقرب‏ترین آنها نیز برترند. همان گونه که سجده ملائکه بر آدم (علیه‏السلام) دلالت بر همین مطلب دارد؛ زیرا آن سجده در مقابل شخص آدم (علیه‏السلام) نبود، بلکه آدم به عنوان سمبل و نماد انسان کامل که بارزترین مصداق آن ائمه اطهار (علیهم‏السلام) هستند مسجود ملائکه قرار گرفت.

نحوه نشستن جبرئیل در نزد رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) و استیذان او هنگام وارد شدن بر آن حضرت، گواه دیگری بر این ادعاست: «کان جبرئیل إذا أتی النبىّ(صلی الله علیه و آله و سلم) قعد بین یدیْه قعْدة العبد وکان لایدخل حتی یستأذنه».




.«... ثمّ إنّ الله تبارک وتعالی خلق آدم فأوْدعنا صُلْبه وأمر الملائکة بالسّجود له تعظیماً لنا وإکراماً وکان سجودُهم لله عزّ وجلّ عبودیّةً ولآدم إکراماً وطاعةً لکوننا فى صُلْبه، فکیف لانکون أفضل من الملائکة وقد سَجدوا لآدم کلُّهم أجمعون... »؛ ... آن‏گاه خداوند تبارک و تعالی آدم را خلق کرد و ما را در صلب او به ودیعت نهاد و به ملائکه فرمان داد تا در مقابل او برای تعظیم و تکریم ما سجده کنند. این سجده، عبادت خدا بود و برای آدم اکرام و اطاعت، از آن جهت که ما در صلب او بودیم. چگونه ما برتر از فرشتگان نباشیم، در حالی که همه فرشتگان بر آدم سجده کردند؟.... در دنباله حدیث، رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به امامت خود بر ملائکه در شب معراج و اظهار عجز جبرئیل (علیه‏السلام) در همراهی با آن حضرت و هم سخن شدن خودش با خدای سبحان در آن شب خطیر و پر خاطره سخن گفته است (بحار، ج18، ص346).

 .  [2]تفصیل این بحث را در تفسیر آیه 34 سوره بقره مطالعه فرمایید. ر ک: تفسیر تسنیم، ج 3.

 . شیوه جبرئیل (علیه‏السلام) این بود که هرگاه به حضور پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می‏رسید مانند بردگان می‏نشست و قبل از اجازه گرفتن، داخل بر آن حضرت نمی‏شد (بحار، ج18، ص256).

 

 

 




[ شنبه 91/12/5 ] [ 7:32 عصر ] [ در مدار موعود ]

مهربانی ها

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه