سفارش تبلیغ
صبا ویژن

*فیض زندگی*

امام زمان آمدنی نیست آوردنی است...

خادمان کاملان

پرنده‏ای آمد قنداقه حضرت ولی عصر (علیه‏السلام) را به آسمان برد...

 

با یاد او...

 

با سلام خدمت خوانندگان عزیز در پس قبل با توفیق خداوند متعال اشکال نزول فرشتگان بر ائمه اطهار علیها السلام را بیان کردیم در این پست قصد داریم هدف های نزول زیبارویان را بیان کنیم :

2 ـ اهداف نزول فرشتگان

هدف و مقصود ملائکه از این تردد و رفت و آمد نیز گوناگون است:

1.گاهی برای عرضه اعمال بندگان خدا نازل می‏شوند، چنان که بعداً خواهد آمد.

2. گاه برای محادثه، هم‏سخن شدن، تأیید، تسدید، خدمت و کمک به ائمّه اطهار (علیهم‏السلام) فرود می‏آیند:

در جنگ بدر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به مؤمنان فرموده بود: آیا کفایت نمی‏کند که خدا شما را با سه هزار فرشته نازل شده از آسمان یاری کند؟ آن‏گاه خدای سبحان می‏فرماید: بله، اگر امروز در جنگ اُحُد نیز صبر و تقوا پیشه کنید و دشمن بار دیگر به سراغ شما بیاید خداوند شما را با پنج هزار فرشته نشان‏دار یاری خواهد کرد.هر چند که این آیه، عام و ناظر به امداد فرشتگان به مؤمنان است، لیکن در رأس این یاری‏شوندگانْ رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) قرار دارد.

امام صادق (علیه‏السلام) در پاسخ مردی که از آیه (وکذلک أوحینا إلیک روحاً من أمرنا ما کنت تدری ما الکتاب ولا الإیمان) پرسیده بود، فرمود:

فرشته‏ای‏است که از زمان‏نزولش تاکنون به‏آسمان برنگشته است. این فرشته، با پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بود و با ائمّه بعد از آن حضرت است و آنها را تسدید می‏کند.

 عمه امام عسکری (علیه‏السلام)، حکیمه خاتون می‏گوید:

پرنده‏ای آمد قنداقه حضرت ولی عصر (علیه‏السلام) را به آسمان برد. من به برادر زاده‏ام گفتم: این پرنده چیست؟ امام عسکری (علیه‏السلام) فرمود: این، روح القدس است که موکل بر ائمّه (علیهم‏السلام) است، آنها را موفق می‏کند، تسدید می‏گرداند و با علم، تربیت می‏نماید؛ قالت حکیمة: فقلت: ماهذا الطایر؟ قال (علیه‏السلام): «هذا روح القدس الموکّل بالأئمّة علیهم السلام یوفقهم ویسدّدهم ویربّیهم بالعلم»

3. گاهی برای زیارت معصومین (علیهم‏السلام) و زیارت قبورشان و خدمت به زائرانشان نازل می‏شوند. امام باقر (علیه‏السلام) فرمود: چهار هزار فرشته ژولیده مویِ پریشان حال و غبار آلود، تا قیامت بر امام حسین (علیه‏السلام) گریه می‏کنند، زائری برای آن حضرت نمی‏آید جز آن که به استقبالش می‏روند، به هنگام مریضی عیادتش می‏کنند، و آن‏گاه که مرد بر بالینش حاضر می‏شوند.

4. گاهی نیز برای تعلّم علوم و گرفتن دستور می‏آیند و خلاصه ملائکه ارضی برای انجام تمام مأموریت‏هایی که به آنها محوّل می‏شود ابتدا خدمت امام معصوم هر عصر می‏روند و مأموریت خود را بر او عرضه می‏کنند:

«ما من مَلَکٍ یهْبطه الله فى أمر ما یهْبطه إلاّ بدأ بالإمام فعرض ذلک علیه وإنّ مختلف الملائکة من عند الله تبارک وتعالی إلی صاحب هذا الأمر.

تذکر: با توجه به آنچه گذشت قلب مطهر امام زمان هر عصری که انسان کامل و کامل‏ترین انسان عصر خویش است محل نزول و فرود فرشتگان الهی است و او میزبان تمام آنهاست. بنابر این، در این عصر که ما در آن زندگی می‏کنیم سکان هدایت انسانها و اداره نظام آفرینش به دست حضرت بقیة الله، صاحب العصر والزمان (عج‏الله‏تعالی‏فرجه) سپرده شده، میزبانی ملائکه نیز به عهده وی است.

[ادب فنای مقربان جلد1 -  صفحه -136-133]

 

 



   .ر.ک: ص67 .

. سوره آل عمران، آیات 124 ـ 125.

. و هم چنین روحی را از فرمان خودمان بر تو نازل کردیم. تو نمی‏دانستی که کتاب و ایمان چیست (سوره شوری، آیه 52). ادب فنای مقربان جلد1صفحه 135

. ملکٌ منذ أنزل الله ذلک الملک لم یصعد إلی السماء، کان مع رسول الله صلّی الله علیه وآله و سلّم و هو مع الائمّة یسدّدهم. بحار، ج25، ص60، ح32.

. همان، ج51، ص14.

. أربعة الاف مَلَکٍ شُعْثٍ غُبْرٍ یَبکون الحسینَ علیه السلام إلی یوم القیامة فلا یأتیه أحد إلاّ اسْتقبلوهُ، ولا یمرض أحدٌ إلاّ عادُوه، ولا یموت أحدٌ إلاّ شَهِدوه. همان، ج45، ص223.

.[7] کافی، ج1، ص394؛ ر.ک: ص54.

 



[ شنبه 91/11/28 ] [ 11:54 عصر ] [ در مدار موعود ]

مهربانی ها

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه